Historie: Mandala betyder cirkel på sanskrit (gl. indisk sprog) og er symbol på universets helhed og enhed. Mandala er i fysisk form er oprindelig et religiøst billede malet på stof eller formet i sand af buddhistiske og hinduistiske munke. Billedet er bygget op over geometriske strukturer som cirkel og firkanter og bliver stadig brugt som et redskab til meditation.
Målgruppe:
Da vores målgruppe er 1. klasse er der her eksempler på hvordan man kan inddrage Mandala i undervisningen.
Billedkunst:
·
Smukke mønstre i sand, skovbund, på mark, i vand.
·
Kunstværker af naturens materialer: Landart.
I biologi og
natur-teknik:
· Lav en mandala for livet på forstranden, en for livet i klitten, en
for livet på strandengen osv.
·
Lav en mandala for et økosystem
·
Lav en mandola af træernes frugter
·
Symmetrisk over en/to/tre symmetriakser
· Spiraler
Pædagogiske overvejelser
At lave en aktivitet med Mandala i en
klasse kan styrke elevernes:
Selvstændighed,
Fantasi,
Samarbejdsevner ved arbejde i grupper,
Stimulere deres sanser.
Reference: https://www.skoven-i-skolen.dk/content/mandala-i-naturen
Og også inkludere naturen i faglighed
såsom matematik i form af spejling da mandala også kan føres videre som landart.
Power Point ved fremlægning:
Hej - var lige forbi jeres blog, spændende aktivitet. I skal lige huske at bruge egne billeder og laver reference til de steder i har ideen fra(skolen-i-skoven?) vh ib
SvarSletHovsa.. Egne billeder er sat ind og reference er nu skrevet på.
SvarSlet