Mål for dyrehold:
Vores første valg var at udruge vagtelæg, men da chancerne ikke syntes så store for at dette lykkes valgte vi krabber.
MEN vi har besluttet os endeligt for at tage kampen op og forsøge os med udrugning af vagtelæg alligevel og håbe på at vi har en portion held med os, da det er her vores interesse er størst ved udvikling fra æg til fugl for til sidst at afslutte med tilberedning og fortæring af fuglen.
1. Vælg en bruger/borgergruppe
Hvilke behov skal/kan et dyrehold tilgodese? Inddrag den læste litteratur.
Vi har valgt at målgruppen skal være 1. klasse (7 årige). Udrugningen sker i SFO´en men med eventuel inddragelse af temaet fra jord til bord i skolen.
2. Hvilke mål er derfor bruger/borger gruppens læringsudbytte?
- Fra jord til bord. Processen: Hvordan udvikler fuglen sig fra æg til kød?.
- Opsættelse af egen kødproduktion.
- Hvad kræves ift. udrugning.
- Vagtelens/fuglens oprindelse og anatomi.
- Føde når den er udruget.
3. Hvordan skal dyreholdet placeres og indrettes med henblik på brugernes oplevelser- og læringsmuligheder?
Udrugningskasse hvor æggene vendes, - hvis det ikke sker automatisk.
Kasse/akvarium som står i en højde hvor man kan observere og undersøge udviklingen.
Rede med varmelampe.
Vand tru.
Foder tru.
Når udrugningen lykkes: plads nok så der er mulighed for bevægelse.
4. Hvilke naturfaglige begreber kan dyreholdet give anledning til at introducere/bearbejde?
Hvilke dele består en vagtel af? Anatomisk: Næb, gumpen, fjerdragt
Hvilke kendetegn har en vagtel ift. andre hønsefugle? Hvad gør den til en fugl?
Hvor stor er en vagtel? Livscyklus fra æg - voksen
Føde og vand - hvad spiser en vagtel og hvor meget spiser den?
Hvor meget plads skal en vagtel have for at trives? Hvordan skal buret indrettes?
Hvad skal der til for at en vagtel lægger et æg?
5. Hvilke tegn på læring, vil I kigge efter?
Klassens observerende tilgang til produktet, - bliver de stille når de går i indlærings mode.
Lyst til mere viden,
Barnet/eleven kan bruge den viden de tilegner sig.
Går undersøgende til værks i produktet/viser interesse.
Har de tilegnet sig viden og begynder de at formidle det ud til andre.
Kigger i ikke lige på punkt 4. igen, som vi snakkede om i vejledningen d. 12/1.
SvarSletPunkt 4 er nu opdateret.
SvarSlet