Udviklingsprojekt

 



Udviklingsprojekt opgave 1

 

1. Undring / problemstilling – Hvad er det der skal arbejdes med og forandres eller udvikles? Redegøre for hvilke didaktiske og pædagogiske metoder I vil anvende i udvikling af den pædagogiske praksis.


Vi undrer os over, at pædagogerne i børnehaven ikke udnytter børnehavens egen skov noget mere, til pædagogiske aktiviteter. Der kunne vi godt tænke os at se om vi kunne skabe en udvikling, ved at bruge skoven til nogle af vores aktiviteter om fugle.


Som en didaktisk pædagogisk metode i forløbet vil vi bruge aktionslæringsmodellen. Her vil vi implementere naturdannelsens 5 elementer hvor vi vil have fugle som et gennemgående tema i forskellige aktiviteter. Vi vil starte med dialogisk læsning, gå på fugleture og bygge fuglehuse/bræt hvor børnene kan observere og sætte kryds ved de fugle de har set. Dette for at iagttage en udvikling ved børnene fra første dag til sidste dag vi er der. 


  Krogh, Suzanne og Smidt, Søren (2016)

 

2.a Viden -  beskrivelse af jeres undersøgelsesspørgsmål (hvad vil I gerne blive klogere på?), herunder begrunde hvorfor det er interessant. Hvilken viden findes der omkring temaet og hvilken viden er det relevant for jer at have? Anvend de søgeværktøjer I bliver introdukserede til på bibliotekskurset.

 

  • Vi vil undersøge om vi kan koble dyrehold sammen med hverdagen i en daginstitution. 

  • Hvad indeholder naturdannelsens 5 elementer?

  • Er der fokus på natur, udeliv og science i institutionen? 

  • Hvad ved børnene om fugle og hvor meget kan vi bygge videre på? 

  • Hvilken lovgivning gælder i forbindelse med dyrehold i pædagogisk praksis? 

  • Hvilken forskning findes omkring hvad dyr kan give barnet i daginstitutionen? 


2.b Vidensindsamling – indsamling af empiri. Redegøre for hvilket undersøgelsesdesign (iagttagelse, videoanalyse, forskelligt dokumentationsmateriale, interview mm.) I anvender og hvordan empirien indsamles – begrundet ud fra videnskabelig teori og metode.

 

Ved forbesøget vil vi indsamle viden om, i hvor stor grad, Børnehuset Alssund gør brug af natur og udelivet og hvor stor viden pædagogerne har omkring fugle. 

Efterfølgende vil vi lave et interview med naturpædagogen for at samle viden om hvilke forløb hun tidligere har lavet med børnene.

Som dokumentationsmateriale vil vi lave børneinterview vha. billeder og videoer. 

Inden vi tager billeder og videoer vil vi udlevere en samtykkeerklæring til de forældre hvis børn vi låner til vores projekt. 

Som afslutning på dagen vil vi lade børnene tegne hvad de har oplevet i løbet af dagen og bruge disse som målestok for børnenes udvikling af deres naturdannelse. 

Som afslutning på dagen vil vi sætte os i en rundkreds og høre børnenes evaluering af dagen. 

 

Litteratur


Berit Bay, Kap. 8 - Oppmerksom mot rikdommen i naturen. Politikk, lek og læring.

Nysgerrigepermetoden (https://www.nysgjerrigper.no/)

Kjær, Alice, Projektarbejde med børn i daginstitutionen: Fra fascination til fordybelse

Naturdannelsens 5 elementer

Læring i uderummets påvirkning.

Joseph Bharat Cornell. Giv børn del i naturen (bog) 

Karin Persson gode.opdag. børns læring gennem oplevelse og udforskning(bog) 

Ole Wohlgemuth - Håndbog i naturpædagogik (bog)

Sven Erik larsen.naturen er ligeglad  natur opfattelser i kulturel

Bent Leicht Madsen. Børn,dyr og natur (bog) 

emu.dk - Danmarks læringsportal

Krogh, Suzanne og Smidt, Søren (2016) Aktionslæring i praksis, Dafolo, Frederikshavn

 

Tidsplan

  • Vi har fået tildelt 6 børn.

  • 16. februar: forbesøg i institutionen

  • 22.+24. februar: praksisafprøvning i Børnehuset Alssund

  • 28.+2. marts: praksisafprøvning i Børnehuset Alssund

  • 11. marts: aflevering af opgave 2

  • 15. marts: fremlæggelse af udviklingsprojekt på markedsplads

 

 


Kommentarer