Når en nød, ikke er en nød! K4 (Nadja)



Jordnød (Arachis Hypogaea)

Da vi startede forløbet plantehold hvor vi skulle tage forskellige frø med valgte jeg at tage en jordnød med. Dog for at finde ud af senere at den ikke kunne bruges da den var ristet. 

Min lærer Ib var hurtig til at bestille nogle jordnødder som var lige til at plante. 

I bogen "Så dine frø og kerner" af Holly Farrell læste jeg om hvordan jeg skulle gøre. 

Jordnødderne skulle lægges i vand i 12 timer. Dem der flyder ovenpå kasseres. 

                (Dag 1)

Jeg såede jordnødderne i en drivbakke, ét frø i hver og ved siden af ét frø i et syltetøjsglas for at se om jeg kunne følge udviklingen bedre. Det er vigtigt at hvert frø har en intakt frøskal (den brune tynde skal) når de såes. Det er vigtigt at de får varme og gerne solrigt (mindst 21 grader, helst 24-27 grader) men da det er vinter satte jeg dem i vinduet tættest på brændeovnen. Det ideelle ville være en vækstlampe med UV lys, så det måtte jeg have bestilt. Den blev sat op nogle dage senere. 

              (Dag 8)

Efter vækstlampen blev sat op, gik der et par dage og jeg syntes det begyndte at lugte fra drivbakken. Jeg gravede forsigtigt et par jordnødder op og kunne konstatere at de var rådne. Jeg tænker de har fået for meget vand og for lidt varme inden vækstlampen kom. Jeg fandt et frø der så ud til at ville begynde at spire og jeg valgte at lade dem der ikke var rådne stå. 

Jordnødden i syltetøjsglasset havde skubbet sig op af jorden og jeg ville se om der var mere nede i jorden, om der mon var en kimrod og at den dermed var begyndt at spire??

(Dag 16)

Jubiii det var der.

Jeg vandede sparsomt og havde vækstlampen tændt ca. 8-10 timer hver dag. På få dage skete der til min glæde virkelig meget. Flere kimblade kom til syne. En kimstængel, kimblade, epicotylen der er med til at strække stammen over jordoverfladen så der også er plads til løveblade her på dag 23. 

                 (Dag 18)                                       (Dag 20)

                 (Dag 21)                                        (Dag 22)

                  (Dag 23)

På dag 18 var der nu også kommet én spire op i drivbakken og de første kimblade var at se, jeg plantede det over i et syltetøjsglas, da det havde lykkes hurtigere med den første frøskal i glas. Jeg plantede den lige op af glassets kant så jeg nu kan følge hoved og siderøddernes udvikling. På nuværende tidspunkt ved dag 23 er jordnød 2 højere end jordnød 1.  

                                                                (Dag 20)                                   (Dag 20) 

                         (Dag 20)                                               (Dag 21)

                
                   (Dag 22)                                     (Dag 23)

Mine overvejelser går nu på om jeg ikke skal tage chancen og plante begge over i et større syltetøjsglas... Så fortsættelse følger.....











           


















Kommentarer