Dyreholdsopgave D


Dokumentation og formidling

13. Beskriv hvordan I vil formidle udviklingen i dyreholdet og bruger/borgergruppens læringsudbytte?


I et forløb i en 1. klasse vil vi i fællesskab følge vagtlernes udvikling ved at veje dem ugentligt og skrive det ind i et skema, tage billeder og videoer for at dokumentere ændringer ift. størrelse og udseende. Vi vil observere og undersøge hvis der opstår ændringer i dyreholdet.


Vi vil skabe en god dialog med børnene i forhold til hvor vigtigt det er og årsagen til at holde sig i ro i nærheden af vagtlerne, både udenfor volieren, men også på fjordskolen hvor vagtlerne opholder sig inde i drivhuset og vi her kan komme helt tæt på uden at skræmme dem hvis vi holder os i ro.

Hvis vagtlerne er et fremmed sted er de mere sårbare og usikre og bliver lettere skræmte ved for store børneflokke. Herved kan vi fremme børnenes empati for ikke at ville gøre dem bange


Vi vil i vores forløb med børnene inddrage et tema vedr. fjer, her vil vi fortælle om vagtlernes forskellige fjer. Om at det giver fuglen evnen til at flyve, og at fjerene er isolerende så vagtlen/fuglen kan holde varmen.

Kropsfjer dækker fuglens krop og giver beskyttelse mod regn og kulde. Deres øverste del er vandskyende - og den nederste del er dunet og varm. 

(https://www.skoven-i-skolen.dk/content/fjer) 


14. Hvordan stilladseres læreprocessen? (piktogrammer, iagttagelsesark, bestemmelsesark, vendespil, modeller mm.)


Vi har udarbejdet en plakat med vagtlens livscyklus som viser børnene hvad der sker når vagtlen lægger et æg indtil den er voksen.

Vi medbragte en høne som model for vagtlens anatomi samt ægs udvikling til en kylling. Dette fortalte vi og spurgte børnene om deres tanker til det fremviste.

En opskrift på pandekager ligger fremme så der kan ses at vi bruger kornene, som bliver malet til mel og at det også er muligt at bruge vagtelæg hvis dette ønskes til at lave pandekager (fra jord til bord).

Ved videreudvikling af aktiviteten kunne det være en mulighed at lave en drømmefanger af fjer fra fuglene.

Vi vil undervejs undersøge om børnenes kataloge viden udvides ved at præsentere opgaver de kan løse i grupper men også observeres hvilket sprogbrug de anvender i forbindelse med temaet,

Kommentarer