Friluft dag i gråsten

Hej så går turen ud i det blå 

Pakkeliste og to do

  • bue og pil
  • snitte, save og slibe 
  • fange insekter i forskelige vandløb og søer
  • gå en tur og undersøge skoven samt gå på opdagelse i naturen som lå lige op til hytten 
  • madlavning på forskelige måder.
  • gynge over søen

Hvad vi oplevede og hvad vi lavede derude:



Efter at have sat første leger op gik vi på opdagelse i området for at se hvad vi kunne finde af spæde steder og under søge de ting vi kan finde på vores vej . her har vi tankerne hvordan kan vi bruge det i pædagoiske praktis. 

her har vi fundet et fugle skelet -  eller knogler fra et dyr vi getter på det er en fugl da der er fjer omking dem ( hypotese ) 


skoven byder på leg og udfordinger i at kunne begå sig i naturen 

I takt med at børn og unge kommer stadig mindre i naturen (Paltved-Kaznelson, 2009), vil der være behov for pædagoger, der både kan formidle natur interessant og alderssvarende og samtidig give plads for oplevelser, lege og selvstændige aktiviteter og gøre udeområderne omkring daginstitutioner og skoler interessante og brugbare til både leg og aktiviteter med læring som hensigt. ( side 8 i natur og udeliv, ejnsby ejnst)

ud over det skal vi som kommende pædagoer kunne :
Demonstrerer, at der er mange muligheder for at støtte børn kropsligt og trivselsmæssigt, og at der er mange muligheder for læreprocesser, her iagttaget som såvel kropslige, følelsesmæssige, sociale som kognitive processer (side 12 i natur og udeliv , ejnsby ejnst ) 


Der bliver hold liv i ilden så der er noget at varme os på til sener men også at vi skal bruge gløder. 


hvad er der af dyre liv
hvad er der af indsekter 
og er der svampe og grønt som man moske kan kigge på eller spise i området.

(vi dannder og et bille af området for at kunne bruge det til udvikling af natur og udelivs forløb til vores kommende arbejde med det . vi orientere os med muligheder) 

salemander springvandet 

her der der gode muligheder for at gå i opdagelse fasen hvor man kan gå undersøgende til værks i om der virkelig lever salamader eller om der lever ander dyr. hvilk og hvorfor at de lever her. Er der spro på dyre liv og hvad kunne vi se 

der var spro på at der er nogen som sover i mellem stene. 





vandhuller og oversømmelser hvem mun leder her eller er på besg 

er der svampe i skoven og er det noget spislige .

den store flag spætte 
her blev vi alle meget stille i vores undersøgst fase og der blev brugt mange ord i at kunne finde frem til den rigtig måde i at beskriv hvor den sider og på vilken gren den sider på, de skulle kordineres og pejes og der kom mange hypoteser om hvad det var for en fugl og om det var den is fugl vi gik og lete efer lig på det givene tidspunkt, 




hvadforn nogle dyr kan vi finde i skoven og er det dyr som kun besøger skoven for at rejse vider eller bliver de der vinderen over eller er det nogen som holder til selve områder resten af deres liv. 



madlavning over bål og kunsten i at lave det perfekte snobrød over bålet -
konsentartion, tolmodighed og udholden hed bliver sat på prøve med en kop kaffe 





opsætning af lejern og indreting så skal der laves aftens mad og lave stillesidene aktivitet. 


aktivitet 1 - snitte et armbånd i træ . her der der en stor udfordring i at få svaet sin skive af biretræet og der bliver hold nogle paruser i det at vi ikke har fået den rigtig sav med. Det kan også ske at stammen er for frossen i det at det er meget kold. 
men vi får det hen og der bliver lavet et par armbånd . 
kiven bliver også lige slebet så den er klar til at skulle skære i træ . den bliver slebet på en slibe sten med lidt olie på




madlavning :
Fældesskab , komunikation, tilrettelæggelse, udfordringer, og koordination,

vi har vær vors små ting som vi skulle stå for at bringe med , vi har taget alt for meget mad med og vi får heller ikke lavet det hele. 

men vi får nogel gode samtaler over madlavningen og vi har en konkurrence om hvem der kommer tættes på tiden i hvorlang tid gryden med vand er om at kåge op. Mener det var lea som kom tættes på med 14 minutter og det to hvist ca 18- 20 minutter. 
kyllingen bliver palkket ind i slat dej og lag ned i gløderne som vi er fælde som at få lavet . 
nogle af grønsagerne er gjort klar hjemme fra og ander bliver skralle og skåret på stedt.
vi få dukket vame kop kaffe og te til opgaven da det er lidt kold at side og abejde ( og en lille øl ) . dem som står om bålet får varmen og kan smide jakkerne. 

Desærten er en æbleskiver med hjemme lavet syltetøj og flormelis.
her var der stor udforinger i at få panden varm nok og at det ikke helt vil lykkes. 

der var nøder og slik til den lille sult hen over dagen.vi slutte af med et fældes billede inden tur gik hjem af i seng 
så havde vi også været igen med forberedelser fra fredag til tirsdag
og oprydningen og aflevering af materialer til om torsdag 


tag for en dejlig oplevelse og tur i gråsten slots sø 


Kommentarer

  1. Hejsa - kiggede lige forbi. Det bliver spændende at følge med i jeres biotop :-)

    SvarSlet

Send en kommentar