Vi har i dag besøgt Glad zoo. Her fik vi en rundvisning og hørte hvordan de i Glad zoo samarbejder med folkeskolerne i lokalområdet. Ham der viste os rundt, fortalte, at der også er et tæt samarbejde med Glad fagskole, hvor Glad zoo indgår i uddannelsen af unge på den særlig tilrettelagte ungdomsuddannelse (STU). Glad zoo bidrager til uddannelserne gennem praktik - og læringsforløb og med mulighed for efterfølgende beskæftigelse i parken eller hos samarbejdspartnerne. Glad zoo rummer med dyrene, tilgangen og de forskellige arbejdsområder unikke muligheder for elever og ansatte på særlige vilkår.
Han fortalte om, hvordan de mødte de unge hvor de var. Og at de fandt arbejdsopgaver, som fanger den enkeltes interesse. Han fortalte at der også var pædagogisk personale i Glad zoo og at det øvrige personale i Glad zoo, også får kendskab til forskellige diagnoser, for netop at kunne møde de unge hvor de er. Samt at lære lidt om, at se bag ved adfærden og kunne forstå de unge.
Når man inddrager dyr i den pædagogiske praksis, som der bliver gjort i Glad zoo, kan det bidrage til at de unge føler en ro og der bliver skabt en low arousal, når de er sammen med dyrene.
Ligeledes kan de unge udvikle sig under det ansvar, der følger med, at skulle tage sig af dyrene. Hvilket også kan øge deres selvstændighed. De unge får en kendskab til de forskellige dyr, samt en forståelse for omverdenen.
Lidt om Glad zoo
der er 80 dyearter og der er ved at blive lavet om i zoo så det blever et sted hvor børne kan lege oplevelserne ind.
de liver af fonder og deres buget er regnet med at skulle gå i 0 for det meste i denne tid.
Glad zo har et tæt samarbejde med skoler i området hvor de ingår i et uddandelse / lærings forløb hvor de unge har mugligheder for at beskæfttge sig i parken med enden dyren eller med renoverings arbejde ( håndværks arbejde). det er for unge men særlige vilkår som er i den position at de moske er blevet trætte af pædagoerne og systemet. de uggge går op STU og om sommer er de med til at formidle deres viden vider til børnehaver og skoler som besøger zoo.
I zoo møder de unge et ansvar for deres arbejdes opgave og en udvikling som kan hjælpe dem på vej til hverdagslivet. Uddandelse uden kompentanser .
målet er at de bliver gode boger som skal fungere i samfundet. her kan dyholdet gøre noget for nogle af dem hvor håndværker holdet kan noget andet. her går de unge fra at have meget fravær til næsten ikke at have noget i sidste ende. og her er den store rolle at de får et ansvar og de små solståle syksere
Dyrene er ikke beregnet til at være kæle dyr og det er ikke meningen at de skal blive tamme men de unge menesker kan godt lide at bruge tiden på at få sykse i at kunne håndfoder dem . mange af de ungemensker som er der ud begynder at læse op på de dyr som interesere dem og gør at de får en stor viden omking deres fæld.
Det at der er 80 forsklige dyre arter gør at der er dyr som godt kan lide at søge kontakt og der er dyr som ikke vil have kontakt. det gør at de unge enden kan få kontakten med dyret og snakke med dem omkring deres problemer og liv. Ander unge bruger dyren til at observer og få et frr rum.
i den lukkede periode er der mulige heder for at zoo kan repare og udvikle de ider som er opstået eller planlagt for lang tid siden eller rette op på det de kan se der ikke virker, foreksemple laver de om på foldene hvor dyrene går i det at det vil se om de trives beder, de dyr som de kan se ikke gør som arten enlig skulle er blevet slagtet og blevet til foder dyr . dem der ikke kan gå i avls program blliver også foder til vild hunden eller til rovfuglene. de opdeætter selv nogle indsækter til teraierne,
nå tilbage til folden her vil de udvikle en mere legen tilgang i alle folden for at få viden leget ind men også at børen kommer med rund til alle folden og ikke bare bilver i legepldsen men der er mulighed for at gå legen til værks . gede folden er der F.eks. tillebør med foder om sommern og klatterstativ og i kenguri folden kan børne prøve at hoppe som en kenguro. det gør at børne kommer ud for kroplige udfordinger som de kan huske oplevelsene beder når de kommer hem eller de kan komme i den undersøgene fase i at de kan se hvordan en ged spiser og bevæger sig på. der er også en form for grænse vandring i at børnes kroplige og viden for dyren blivder stør men at der er moske nogen af dem der har angst for dyrne men viaf leg moske kan få en beder forståelse for hvad er det enlig jeg er bangefor og er det så farlig og hvordan funger det enlig de dyr jeg lige har mød/ er lidt bange for.
selv i slange rumme str der om de froskelig forbier man kan have for krypdyr.
der er muligheder for at gå på egen opdagelse og deres sanser viaf at lugte føle, røre og se kan komme i arbejd.
jeg syntes det er sejt at de unge mensker får lyst til at formidle dem viden de har tilegnest sig vider til ander mennesker. ( tager ansvar for egen viden og handling )
Bsøg glas zoo hjemeside for mere indfo : https://www.gladzoo.dk/om-zoo/
Kommentarer
Send en kommentar